اخبار

اجرای بزرگترین پروژه تحقیقات بازاریابی در صنعت غذای کشور در سال 1400

بزرگترین پروژه تحقیقات بازاریابی در صنعت غذای کشور توسط تیمی از اساتید، دانشجویان دکتری و متخصصان در دانشکده مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف انجام شد. این مگاپروژه در پنج فاز از تابستان سال 1399 آغاز شد و در بهار سال 1400 به پایان می رسد.

در این تحقیق که به سفارش گروه صنعتی یک و یک انجام گرفت 16 گروه محصول غذایی از جنبه های مختلف از قبیل اندازه بازار، سهم بازار هر کدام از بازیگران صنعت، استراتژی ها و شاخصهای کیفیت فروش هر یک از رقبا، ذهنیت مشتریان و عوامل موثر در انتخاب محصول، وضعیت حضور در خرده فروشی، و … مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.

سه نکته مهم و قابل توجه در این مگاپروژه، سطح علمی بالای تیم اجرایی، بزرگی نمونه آماری مورد مطالعه، و تنوع روشهای جمع آوری داده است. بیش از ده ابزار برای بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه ای، ده هزار پرسشنامه، 400 جلسه مصاحبه عمیق، 80 جلسه گروه کانونی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته می باشند.

نتایج این تحقیق علاوه بر ایجاد درک عمیق تر از صنعت، بازیگران و مشتریان، منتج به ایده های فراوانی شد که در زمینه های تولید محصولات جدید، تغییرات در سبد محصولات فعلی، تغییرات در استراتژی های فروش و تبلیغات و … به کار خواهند آمد.

شایان ذکر است دانشگاه صنعتی شریف از نظر حجم قرارداد با شرکتهای مختلف، رتبه اول در کشور در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت را داراست. امیدواریم شرکتها و برندهای ایرانی درک عمیق تری از این موضوع به دست بیاورند که اطلاعات در تحقق رشد و توسعه سازمانی و همچنین ایجاد زمینه برای ورود به بازارهای بین المللی چه اهمیت به سزایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *