مقالات

مدیریت استراتژیک برند

اما منظور از مدیریت استراتژیک برند چیست؟ به زبان ساده می توان گفت:

“مدیریت استراتژیک برند به مدیریت برند در سراسر چرخه عمر[1] (خلق، معرفی، رشد، بلوغ و افول) با یک نگاه استراتژیک میپردازد.”

بر همین اساس می توان گفت:

“استراتژی های مدیریت برند عبارتند از راه ها، مسیرها و روشهای تحقق اهداف در هر کدام از مراحل زندگی یک برند.”

موفقیت تصادفی یا بر اساس شانس حاصل نمی شود. برای موفقیت در بازار رقابتی، باید حرفه ای رفتار کرد. بارها با این سوال مواجه شده ایم که چرا کمتر برندی در ایران وجود دارد که در سطح بین المللی در صنعت خود حرف برای گفتن داشته باشد. یکی از دلایل آن این است که بسیاری از برندها به شکل صحیحی خلق نمی شوند و حتی در بازار داخلی هم شانسی برای بقا ندارند و در همان مرحله معرفی از بازار حذف می شوند.

متاسفانه، بخش وسیعی از آن اندک برندهایی که مرحله معرفی و نوزادی را طی کرده و به شهرت و مرحله رشد رسیده اند، صرفا با پشتوانه مالی و تبلیغات سنگین در شرکتهای بزرگ ایرانی خلق و حمایت شده اند و شالوده قدرتمندی در مدیریت برند نداشته اند و مرز موفقیت و تاریخ مصرف آنها در بهترین حالت در همین بازار داخلی است.

صادرات عرصه حضور حرفه ای هاست. کشورهایی در صادرات موفق ترند که موضوع برندینگ را، از برند خود کشور گرفته تا برندسازی در بخش دولتی و خصوصی، درک و مدیریت کرده اند. برای حضور در بازارهای جهانی باید تفکر حرفه ای در سراسر چرخه عمر برند داشت.

[1] Brand Life Cycle

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *